Museumdeur op een kier, 27 maart: Hans van Rutten

Receptionist, suppoost en collectie-registrator van het Visserijmuseum Zwartewaal Hans van Rutten vertelt over de celblokken die nog bewaard zijn gebleven in het gebouw waar het museum is gevestigd

Mijn naam is Hans van Rutten en ik ben sinds mijn pensionering receptionist en suppoost in het Historisch Museum Den Briel. En tevens ben ik sinds kort registrator van het Visserij museum in Zwartewaal.

Ons museum is gehuisvest in het voormalig stadshuis van Brielle en heeft onder andere een permanente tentoonstelling over de Tachtigjarige Oorlog. Deze tentoonstelling zit in een apart gebouw welke in verbinding staat met het stadhuis.

Dit gebouw is gebouwd in 1623, dus tijdens de Tachtigjarige Oorlog, en huisveste de gevangenis en de waag. Dit is aan de buitenkant in de Venkelstraat via een tekststeen te lezen. Ondanks de restauraties van het gebouw zijn er drie gevangenis cellen gehandhaafd. Een op de begane grond waar aandacht wordt geschonken aan een schuilkerk in Brielle.

Op de eerste etage zijn nog twee cellen te zien. De achterste cel gaat over Maurits maar de voorste is wel bijzonder. Zo op het eerste gezicht is het een griezelige, donkere cel maar als je na binnenkomst aan de rechterkant een knopje in druk gaat er verlichting aan en men hoort een geluidsbandje over de knecht van Johan van Oldenbarnevelt.

Als de ogen gewend zijn ziet men allerlei inscripties in de muren van de gevangenen. Als je goed zoekt zie je namen, een Spaanse laars en zelfs een galg in de muur gegrift.

Op 1 januari 1889 is de gevangenis opgeheven, maar gelukkig kunnen we de sporen uit die tijd nog zien.