Museumdeur op een kier, 22 april: Henk Vonk

Museumdocent Henk Vonk loopt met ons een rondje langs de achterkant van het museum, het oude Waaggebouw (Maerten Cornelisz Payese, 1623)

Onlangs gehoord dat de maatregelen ten opzichte van het coronavirus weer wat verruimd gaan worden binnenkort. Dit is natuurlijk een prachtige mededeling van onze minister-president. Ik ben ook maar weer eens de straat opgegaan, en wel richting de achterzijde van het museum. De voordeur was nog steeds potdicht. Vandaar.

Ook aan de achterzijde is veel interessants te zien, hoewel er af en toe bij het filmpje te zien, wat storend verkeer tussen de beelden doorstoven (auto’s en fietsers, alsook wandelaars). Gelukkig maar.

Staande voor de achterdeur van de gevangenis is goed te zien dat het een gevangenis is geweest, voordat het een museum werd. De zware dichte deur, de getraliede ramen, de stenen muren. Als je de hoek om gaat de Koopmanstraat in, moet je je even omkeren en een blik werpen richting Catharijnekerk. Je heb een prachtig zicht op deze kerk.
Ook heb je zicht op het Wellerondom, met zijn prachtige stadspomp. Deze pomp was vroeger tevens ontmoetingsplaats voor veel Brielenaren, om de laatste nieuwtjes door te praten en water te pompen.
Ook is een groot kanon te bewonderen, alsmede een schandpaal, waar velen nog aan vastgebonden werden, als straf voor gedane lichte overtredingen. De brandstapel bevond zich aan de voorkant van het museum.
Dit was het dan weer. Hopelijk tot binnenkort, maar dan wel IN het museum. Groeten en houdt het gezond.