Museum Den Briel toont portretten van Maarten Tromp en zijn gezin

Zomertentoonstelling

17 juni 2024

Vanaf 28 juni t/m 1 september 2024 is in de Cornelia van der Lindenzaal van Historisch Museum Den Briel de tentoonstelling “Admiraal Maarten Tromp en zijn gezin. Terug in Brielle” te zien.
Aanleiding voor de tentoonstelling is de schenking in 2023 van het in 1639 door Hendrik Gerritszn Pot (circa 1580-1657) geschilderde Portret Maarten Harpertszn Tromp (1598-1653), op 41-jarige leeftijd. De overdracht van het portret uit particulier bezit door Willem Suermondt en Quirine Potter Van Loon-Suermondt aan Historisch Museum Den Briel vond plaats op 18 september 2023. Nadien heeft restaurator Barbara Schoonhoven restauratiewerkzaamheden aan het paneel verricht.

Gastconservator en publicatie
Voor de tentoonstelling werkte het museum wederom samen met gastconservator Dr. Ronald Prud’homme van Reine, die ook het bijbehorende, rijk geïllustreerde tentoonstellingsboekje schreef.

Bruikleengevers
De tentoonstelling omvat schilderijen, prenten, een tegeltableau, het wapenbord van Maarten Tromp en een aardglobe. Heel bijzonder zijn de portretten geschilderd door Jan Lievens uit de collectie van het Rijksmuseum en het bruikleen van het paneel met Maarten Tromp uit de collectie van het Museum voor Schone Kunsten Gent. Andere bruikleengevers zijn het Streekarchief Voorne-Putten, Museum Prinsenhof Delft, de Van Kinschot-Tromp stichting, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, Museum Rotterdam, Maritiem Museum Rotterdam en het Vaderlandsch Fonds ter aanmoediging van ’s lands Zeedienst.

Toegangsbewijs museum geeft gratis toegang tot de Sint-Catharijnekerk
Gedurende de tentoonstellingsperiode ontvangen bezoekers van het museum op vertoon van hun kassabon gratis toegang tot de Sint-Catharijnekerk. Deze actie is geldig t/m zondag 1 september.

Buttons met Maarten Tromp
Kinderen t/m 12 jaar die het museum bezoeken via Eilandhopper of de familieactiviteit Ahoy Zeebonken spelen, ontvangen na afloop een button met een afbeelding van Maarten Tromp. De actie is geldig t/m zondag 1 september.

Nieuwe StoryTrail Brielle en Tromp
Een theaterwandeling gepresenteerd door het theatergezelschap Stadsavonturen Utrecht op:
-27 juli om 14.00 uur
-17 augustus om 15.30 uur

Bezoekadres: Markt 1, 3231 AH Brielle
Postadres: info@historischmuseumdenbriel.nl

Algemene info museum
Adres: Markt 1, 3231 AH Brielle
X: @MuseumDenBriel
Instagram: @museumdenbriel

Voor meer informatie over dit bericht kunt u contact opnemen met Marijke Holtrop 0181-475475; bgg 06-22719359